Actuele informatie P&O

voor branchegenoten en klanten

De werkkostenregeling deel 2: noodzakelijkheid en gebruikelijkheid

De talrijke huidige regelingen omtrent het loonbegrip zijn opgehouden te bestaan. Daarvoor in de plaats is per 1 januari 2015 de overkoepelende werkkostenregeling gekomen, waarmee u sinds dit jaar mee moet werken in uw loonadministratie en arbeidsvoorwaardenbeleid. Met de nieuwe werkkostenregeling wil de overheid de hoeveelheid regelingen aanzienlijk terugbrengen. In de vorige nieuwsbrief werd het loonbegrip behandeld, in deze nieuwsbrief komt het noodzakelijkheidscriterium en de gebruikelijkheidstoets aan bod.

De werkkostenregeling (3/3): Praktische voorbeelden

Met de nieuwe werkkostenregeling, waarmee u sinds dit jaar mee moet werken in uw loonadministratie en arbeidsvoorwaardenbeleid, wil de overheid de hoeveelheid regelingen aanzienlijk terugbrengen. Bekijk hier het deel 1 over het loonbegrip, of hier voor deel 2, het noodzakelijkheidscriterium en de gebruikelijkheidstoets. In deze laatste nieuwsbrief een paar praktische voorbeelden. We lichten een paar onderwerpen en arbeidsvoorwaarden uit.

De werkkostenregeling deel 1: het loonbegrip

Het traditionele kerstpakket, een laptop of mobiele telefoon van de zaak, de representatievergoeding of bedrijfsfitness; het zijn wat voorbeelden van extra’s die u uw personeel fiscaal vriendelijk mocht verstrekken. Tot 1 januari 2015: de talrijke huidige regelingen zijn opgehouden te bestaan. Daarvoor in de plaats is de overkoepelende werkkostenregeling (WKR) gekomen, waarmee u sinds dit jaar moet werken in uw loonadministratie en arbeidsvoorwaardenbeleid.

Beoordelingscyclus deel 1: het functioneringsgesprek

Het einde van het jaar nadert alweer. Voor veel bedrijven is de periode waarin functionerings- of beoordelingsgesprekken gevoerd worden aangebroken. Het kan logisch zijn om dit aan het einde van het jaar te plannen, bijvoorbeeld omdat er zicht is op de resultaten die zijn behaald als bedrijf. Maar als de wintermaanden de drukke periode zijn voor de organisatie, waarom zou je dan niet om de drukke periode heen kunnen plannen?

Wat was ook alweer het verschil tussen een functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek? Dit is deel 1: het functioneringsgesprek.

Topdirection BV
Kraaivenstraat 21-20
5048 AB Tilburg

T: 013 - 467 46 48
F: 013 - 467 59 22
info@topdirection.nl